Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, May 12, 2012

(Gambar) Pramugari Sukhoi 100 berposing sebelum pesawat terhempas

Berita melaporkan Seramai 11 daripada 14 pramugari Sky Air yang sempat merakamkan foto bersama di hadapan pesawat Sukhoi Superjet 100 dilaporkan antara anak kapal yang menyertai penerbangan sulung pesawat itu di Indonesia sebelum terhempas di Gunung Salak.

Kesemua 11 pramugari itu ialah Ade Arisanty, Rossy Witham, Nur Limawati, Susana Pamella Rompas, Dewi Mutiara Intan Permata, Maria Marcella Dayu Larita, Heni Steffany, Aditya Recodianty, Rahmani Susanti, Anggraini Fitria Swesty S, dan Maysaroh.

Ogos lalu, PT Sky Aviation menandatangani pembelian 12 pesawat Sukhoi Superjet 100.

Setahun sebelumnya, Kartika Airline melakukan hal serupa untuk membeli 30 pesawat tersebut.

Pengiriman Superjet 100 untuk kedua-dua syarikat penerbangan tersebut bermula tahun ini.

Sementara itu, Aleksandr Yablontsev yang merupakan juruterbang Sukhoi Superjet 100 baru pertama kali menerbangkan pesawat berkenaan di ruang udara Indonesia.

Juruterbang kelahiran Rusia itu dipertanggungjawabkan menerbangkan Sukhoi dalam acara demonstrasi sulung beliau di Jakarta.

“Juruterbang itu kali pertama menerbangkan pesawat itu di Indonesia," jelas perunding perniagaan PT Trimarga Rekatama, Sunaryo pada sidang media di Lapangan Terbang Halim Perdana Kusuma.

PT Trimarga Rekatama merupakan agen penjual pesawat Sukhoi Superjet 100 di Indonesia.

Menurut Sunaryo, juruterbang berkenaan merupakan seorang yang berpengalaman luas dan sudah melakukan persiapan secukupnya sebelum menerbangkan pesawat itu.

“Aleksandr sudah menerbangkan pesawat Sukhoi ini dari Rusia, Kazakhstan, Pakistan, Myanmar, dan Indonesia," tambah Sunaryo.

Berdasarkan laporan penumpang yang dikeluarkan, terdapat lapan warga negara Rusia yang juga terlibat dalam penghasilan pesawat Sukhoi ikut serta dalam penerbangan sulung itu.

Berikut adalah foto-foto mereka yang sempat beraksi sebelum pesawat tersebut berlepas dan terhempas!

0 comments: