Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, May 9, 2012

Seksyen 5 Shah Alam Dibangunkan Sebagai Bandaraya Islam


Shah Alam: Kerajaan negeri Selangor merancang membina ‘Bandaraya Islam’ di Seksyen 5, Shah Alam dalam usaha membangkitkan kembali sejarah kegemilangan dan ketamadunan Islam masa lampau yang semakin hilang sinarnya.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, konsep Bandaraya Islam ini yang menerapkan ciri dan nilai estetika Islam akan dibangunkan di tapak seluas 50 ekar tanah.

“Pembangunan yang dicadangkan di kawasan Seksyen 5 itu akan mempunyai identiti dan ciri Islam khusus dari segi reka bentuk bangunan bagi memberi nilai tambah kepada usaha menjadikan kawasan itu sebagai Bandaraya Islam,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Abdul Khalid menjelaskan melalui konsep tersebut juga masjid akan menjadi pusat tumpuan dan sekaligus mampu menghidupkan Bandaraya Shah Alam secara tidak langsung.

Menurut beliau, rancangan pembangunan ini bukan imiginasi semata-mata tetapi akan diterjemahkan melalui persediaan secara berperingkat-peringkat.

“Hujung tahun ini kita jangka sudah ada model pembangunan untuk projek ini. Kita jangka pembangunan ini menelan kos di antara RM2 bilion hingga RM3 bilion.

“Kita pilih Seksyen 5 kerana ia berdekatan dengan Masjid Negeri dan pusat pentadbiran, dewan negeri dan pusat komersil lain. Konsep Bandaraya Islam ini juga untuk mencetus kebangkitan semula Islam kerana ia sudah ketinggalan dari segi pelaksanaan.

“Melalui pembangunan berkonsepkan Islam ini secara tidak langsung akan menghidupkan Bandaraya Shah Alam dan menjadi tumpuan sebagai tempat akademik, kawasan tempat tinggal, pusat kewangan dan lain-lain,” katanya.

Beliau sebelum itu merasmikan Bengkel Pembangunan Bandaraya Islam (Islamic City) di kawasan Seksyen 5, Shah Alam yang turut dihadiri Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan. -FMT

Seksyen 5 Shah Alam Aplikasi Model Pembangunan Makkah

SHAH ALAM, 8 MEI : Kawasan Seksyen 5 Shah Alam akan dibangunkan oleh kerajaan negeri sebagai kawasan Bandaraya Islam yang mengambil model pembangunan Bandaraya Makkah dengan menjadikan masjid sebagai pusat aktiviti masyarakat sekitarnya.

Menteri Besar,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, projek ini yang masih dalam peringkat perancangan akan membabitkan kawasan kira-kira 50 ekar dengan kos pembangunan bernilai kira-kira RM2 bilion sehingga RM3 bilion.

Dalam Islam konsep yang paling penting ialah semuanya berpaksikan masjid, oleh itu di Shah Alam Masjid Negeri menjadi kepada paksi pusat kepada pembangunan bandaraya Islam.

Abdul Khalid berkata, pembangunan Bandaraya Islam itu nanti akan menjadikan Shah Alam kawasan tarikan baru sekaligus meningkatkan taraf ekonomi setempat.

“Dijangka apabila projek ini dilaksanakan ia akan menghidupkan lagi Shah Alam yang akan mempunyai akademi pendidikan, pusat kewangan, pusat kesihatan dan penempatan yang akan menjadi sebuah bandaraya bercirikan Islam yang lengkap,” kata Abdul Khalid dalam sidang media selepas merasmikan Bengkel Pembangunan Bandaraya Islam (Islamic City) Kawasan Seksyen 5 Shah Alam.

Tambahnya, konsep Bandaraya Islam ini ialah sebuah bandaraya yang diduduki oleh masyarakat Islam yang mempunyai pelbagai fungsi dengan menekankan kepada pembangunan keseluruhan yang melibatkan fizikal, infrastruktur dan insan.

“Projek ini apabila berjalan ia akan menjadi nafas baru kepada Shah Alam, apa yang penting ialah kita dapat mengembalikan kegemilangan tamadun Islam,” jelas Abdul Khalid.

Seksyen 5 dipilih kerana terdapat Masjid Negeri yang mempunyai potensi untuk dibangunkan kawasan sekitarnya yang juga mempunyai pusat pentadbiran, komersil, pendidikan dan kesihatan.

Kira-kira 80 orang peserta hadir pada kursus yang diadakan di Hotel Saujana, Seksyen U2 di sini dan disertai Adun Bangi, Dr Shafie Abu Bakar yang merupakan Pengerusi Perbadanan Adat Istiadat Melayu (PADAT).

Sebanyak lima kertas kerja dibentangkan dalam bengkel itu yang juga menampilkan pembentangan kertas kerja bertajuk “Perancangan dan Pembangunan Makkah Al-Mukarramah” yang disampaikan oleh Dr Ismawi Zen daripada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang mempunyai pengalaman dalam perancangan dan pembangunan Bandaraya Makkah.

Sementara itu menurut Datuk Bandar Shah Alam,Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan dalam ucapannya berkata pembangunan Bandaraya Islam itu merupakan pembangunan sejagat yang berpaksikan kepada tiga perkara asas.

Menurut peserta bengkel, Tan Ah Kow, yang juga Ahli Majlis Bandaraya Shah Alam menyambut baik usaha dan idea itu di mana pembangunan tersebut akan menjadi mercu tanda baru di Selangor.

Menurut Penolong Mufti Kanan di Jabatan Mufti Selangor, Hadri Idris, cadangan pembangunan Bandaraya Islam itu merupakan idea amat baik yang menampilkan konsep unik.

“Saya amat tertarik dengan konsep di mana di Makkah dan Madinah apabila waktu untuk menunaikan solat perniagaannya ditutup hanya dengan menggunakan kain tanpa sebarang gangguan kekacauan daripada jenayah kecurian yang mana orang ramai yakin dengan tahap keselamatannya,” katanya.
-selangorku

0 comments: