Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, May 5, 2012

Guling kerajaan: Najib lupa rampasan kuasa di Perak

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diingatkan tidak perlu menipu rakyat dengan mendakwa perhimpunan Bersih 3.0 lalu merupakan cubaan menggulingkan kerajaan yang dipilih melalui sistem pilihan raya.

Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Kamaruzaman Mohamad berkata, rakyat masih tidak boleh melupakan bagaimana kerajaan Umno BN memperlakukan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang juga dipilih secara sah melalui pilihan raya.

"Peristiwa rampasan kerajaan Perak pada tahun 2009 yang lalu masih segar dalam ingatan semua rakyat Malaysia.

"Ianya adalah jelas merupakan suatu tindakan di luar pilihanraya dan pengecut. Bagaimana beliau boleh mencabar kejantanan orang lain sedangkan diri sendiri sudah hilang kejantanannya awal-awal lagi," soal beliau.

Beliau mengulas kenyataan Najib semalam yang mendakwa rakyat yang hadir menyertai himpunan aman Bersih 3.0 di Dataran Merdeka pada 28 April lalu adalah satu percubaan untuk menggulingkan kerajaan yang dipilih melalui pilihan raya.

Najib mendakwa tindakan itu menunjukkan pihak yang terlibat tidak menghormati kerajaan yang dipilih oleh rakyat menerusi proses yang sah.

Mengulas lanjut, Kamaruzaman berkata kenyataan Najib itu berniat jahat dan cuba menghasut rakyat membenci pembangkang sedangkan himpunan Bersih 3.0 tempoh hari adalah demi menuntut pilihan raya yang bebas.

Menurutnya, perhimpunan Bersih 3.0 yang lalu menyaksikan puluhan ribu rakyat hadir dengan hanya duduk dan bantah sahaja di Dataran Merdeka.

Insiden kekasaran dan belasah hanya terjadi selepas berlakunya provokasi-provokasi liar daripada pihak-pihak tertentu sehingga mewujudkan suasana tegang.

"Sekiranya Bersih 3.0 ingin melakukan kudeta atau ingin menggulingkan kerajaan, sudah tentulah permohonan permit untuk menggunakan Dataran Merdeka tidak akan dipohon.

"Ianya suatu analogi yang cukup mudah namun amat payah difahami oleh Datuk Seri Najib. Bersih tidak memerlukan 2,3 hari untuk berhimpun kerana rekod sebelum ini pun hanya memadai sahaja setakat jam 5 petang sahaja," katanya.

Sehubungan itu, beliau turut mencabar Najib untuk lakukanlah reformasi pilihanraya dengan mengadakan proses pilihanraya secara adil dan telus jika perdana menteri benar-benar anak jantan.

"Di kala itu, baru lah diketahui anak jantan yang bertanding atau hanya anak siput yang pandai buat tidak tahu," katanya.

0 comments: