Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Sunday, May 20, 2012

Samsung Galaxy S III versi Android


SEMAKIN ramai pengguna telefon pintar mula beralih kepada jenama Samsung terutamanya sejak pelancaran beberapa gajet baharu Samsung seperti Galaxy S III.

PENGELUAR produk elektronik dan gajet digital, Samsung baru-baru ini memperkenalkan ahli terbaharu dalam keluarga telefon pintar Galaxy, Samsung Galaxy S III.

Bermula dengan Galaxy dan kemudiannya Galaxy S2, Samsung berjaya menawan hati bukan sahaja peminat Android tetapi juga pengguna iPhone sendiri.

Tindakan Samsung melancarkan Galaxy S III di London, Britain pada minggu lalu dilihat oleh penganalisis teknologi sebagai satu ancaman untuk iPhone.

Menawarkan unit pemprosesan yang lebih laju dan skrin sentuh yang lebih besar, Galaxy S III beroperasi menggunakan versi terkini Android dengan pelbagai ciri yang dipertingkatkan.

Galaxy S III didatangkan dengan unit pemprosesan Exynos 4 Quad berkelajuan 1.4 gigahertz (GHz) berbanding 1.2GHz pada Galaxy SII dan 1GHz pada iPhone 4S.

Skrin sentuh AMOLED bersaiz 4.8 inci pula mampu memberikan kepuasan maksimum kepada pengguna. Secara perbandingan, skrin Galaxy S III itu menerima sedikit pelebaran skrin kepada 4.8 inci berbanding Galaxy S II yang bersaiz 4.3 inci.

Dari sudut reka bentuk, Galaxy S III mempunyai rekaan yang lebih bulat berbanding S II dan butang Home yang dilebarkan.
SKRIN yang lebih luas memberikan ekstra kepuasan kepada pengguna.


Ciri lengkap
Berbanding Galaxy S II, beratnya sedikit bertambah daripada 116 gram kepada 133 gram. Namun, peningkatan berat itu tidak seharusnya dilihat sebagai satu kekurangan kerana maklum balas pengguna Galaxy S II yang mahukan telefon yang tidak terlalu ringan agar lebih selesa dipegang.

Dari sudut rangkaian dan capaian internet, Galaxy S III menawarkan ciri baharu iaitu sokongan rangkaian 4G LTE. Piawaian LTE atau Long Term Evolution yang memperlihatkan kepekaan dan sokongan Samsung terhadap perkembangan sistem rangkaian tanpa wayar berkelajuan ultra untuk pengguna telefon bimbit dan terminal data.

Ia membolehkan capaian berkelajuan seperti 42 megabait persaat dicapai. Angka itu bukan nilai kelajuan maksimum kerana LTE memberikan fleksibiliti kepada syarikat telekomunikasi untuk mengadaptasi kelajuan yang jauh lebih tinggi pada masa akan datang.

Sama seperti Galaxy S II dan iPhone 4S, Galaxy S III mempunyai pilihan memori dalaman berkapasiti 16, 32 dan 64 gigabait. Pilihan saiz storan yang pada pendapat peribadi penulis lebih daripada cukup bagi pengguna telefon yang tidak terlalu banyak memuat turun fail atau aplikasi untuk telefon mereka.

KUALITI yang ditawarkan Galaxy S III dilihat menjadi satu ancaman baharu untuk iPhone.

Galaxy S III juga mempunyai RAM berkapasiti 1 gigabait menyamai atau setidaknya hampir menyamai keperluan RAM minimum sebuah komputer hari ini.

Satu ciri unik pada model S III ialah sensor yang mampu mengesan mata pengguna. Oleh itu skrin tidak akan terpadam atau dikunci secara automatik, sesuatu yang amat berguna terutamanya ketika memainkan video pada telefon.

Satu lagi ciri menarik ialah S-Beam yang menawarkan pemindahan fail pantas untuk peranti digital lain dengan hanya menyentuhkan kedua-duanya. Ciri itu juga boleh digunakan untuk berkongsi kandungan skrin dengan telefon lain.

0 comments: