Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Thursday, May 17, 2012

Imej teruk: PAS simpati kepada polis baik


KUALA LUMPUR, 17 Mei: PAS melahirkan rasa simpati kepada polis yang baik sehingga malu untuk mengaku bekerja sebagai polis ekoran imej pasukan itu semakin teruk pada padangan masyarakat awam.

“Ini semua angkara ‘nila setitik susu sebelanga binasa’,” kata AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar).

Justeru, ujarnya sudah sampai masanya rakyat menuntut supaya Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC) ditubuhkan segera untuk membendung tindakan liar polis.

“IPCMC pada mulanya dulu dipersetujui oleh Tun Abdullah Badawi, ketika jadi PM, akan tetapi pihak polis menentang, maka IPCMC pun ghaib dan dilupakan orang,” ujarnya.

Katanya, polis menentang kerana mereka tidak mahu disiasat oleh badan lain kecuali oleh polis sendiri.

Beliau merujuk laporan terbaru daripada pihak Bersih 3.0 yang melaporkan seorang peserta Bersih 3.0, Mohd Safuan Mamat @ Nordin tampil menyerah diri membantu siasatan di balai Polis Dang Wangi namun dicederakan menggunakan batang paip hitam di dalam lokap.
Lebih mengejutkan, katanya seorang tahanan turut menampar beliau sebanyak empat kali dan polis hanya memerhatikan tindakan berkenaan.

Beliau diminta untuk mengaku bersalah atas kejadian memusnahkan kereta polis dan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Jalan Duta.

Sehubungan itu, Idris mempersoalkan apa sudah jadi dengan institusi polis.

Baginya, jika itu yang berlaku, maka tidak hairanlah samseng Jalan Kebun Klang bebas memukul orang yang hadir mendengar ceramah Pakatan Rakyat.

“Jika di dalam balai polis tidak selamat, tempat mana lagi yang rakyat selamat.

“Apakah masih ada lagi sisa-sisa peninggalan bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Rahim Nor yang mencederakan Datuk Seri Anuar Ibrahim ketika berada di dalam lokap,” ujarnya lagi.

Katanya, IPMC hanya melibatkan polis yang jahat sahaja.

“Polis yang baik dan profesional kenapa perlu takut,” katanya.

Menurutnya, keganasan polis memang diakur oleh siasatan Suhakam ketika Bersih 2.0 tetapi malangnya suruhanjaya itu hanya boleh menyiasat tetapi tidak boleh mendakwa.

0 comments: