Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, May 23, 2012

MAS Rugi Lagi RM171 Juta Pada Suku Pertama 2012. Kakitangan MAS, Cuti Sukarela Untuk Anda Semua!!

Sumber BeritasemasaKerugian MAS Airlines MAS Rugi Lagi RM171 Juta Pada Suku Pertama 2012. Kakitangan MAS, Cuti Sukarela Untuk Anda Semua!!

Selepas Malaysia Airlines terus mencatatkan kerugian untuk suku pertama tahun 2012 berdasarkan laporan berita di Buletin Utama, MAS akhirnya bertindak mahu menawarkan cuti sukarela, cuti tanpa gaji sehingga tempoh 2 tahun tanpa gaji bagi mengurangkan kos operasi MAS…..


Nah, sudah kelihatan sudah nampak natijahnya jika sesuatu entiti tidak diuruskan dengan baik. Kerugian demi kerugian terus direkod oleh Malaysia airline (MAS). Baru 2 bulan sahaja, sudah mencatatkan kerugian sejumlah RM171 juta.

MAS menawarkan pekerja-pekerjanya 2 tahun cuti tanpa gaji secara sukarela kerana berlaku penurunan pendapatan dan pengstrukturan semula bagi manjimatkan kos operasi organisasi. Kali terakhir, program VSS dilakukan MAS adalah pada 2005 di bawah Datuk Idris Jala.
Kakitangan MAS MAS Rugi Lagi RM171 Juta Pada Suku Pertama 2012. Kakitangan MAS, Cuti Sukarela Untuk Anda Semua!!

Prestasi kewangan MAS Suku Pertama 2012 (Suku Pertama 2012)

Mungkin MAS selepas ini boleh mula mempertimbangkan pesawat model 73-9 berbanding 73-8 yang masih dianggap “generasi lama”. Ini kerana model pesawat 73-9  yang dikira pesawat generasi baru lebih jimat minyak, lebih mempunyai ciri keselamatan yang tinggi dan lebih moden dan canggih. Mungkin MAS boleh dipertimbangkan…Mungkin?

Tapi bagaimana MAS mahu untung, jika kontrak pembekal makanan diberikan untuk yang sungguh panjang iaitu 25 tahun lamanya kepada  _______. Bagaimana kalangan mereka ini boleh dapat kontrak pembekal makanan kepada MAS dengan kontrak yang cukup istimewa ini? Ini tak lain tak bukan, semuanya kerana  _______  yang menjahanamkan MAS. Orang yang berkepentingan “kenyang”, akhirnya kakitangan MAS menerima “musibahnya”.
  • MAS perlu re-branding balik jenama dan servis mereka
  • Singkirkan unsur politik dan yang berlebihan dalam MAS
Mas Rugi RM171 Juta MAS Rugi Lagi RM171 Juta Pada Suku Pertama 2012. Kakitangan MAS, Cuti Sukarela Untuk Anda Semua!!

Laporan Berita The Star  Mengenai Tindakan MAS Menawarkan Cuti Sukarela Kepada Kakitangannya

The Star hanya mengambil contoh Singapore apabila SIA bertindak menawarkan cuti sukarela kepada kakitangannya. Di sini apa yang kami perhatikan apabila cuti tanpa gaji nak ikut singapore (mahu mencontohi Singapoer), tetapi bagaimana dengan perbandingan tahap gaji antara SIA VS MAS? Kakitangan SIA, mereka confirmed 13 bulan setahun. Boleh MAS mencontohinya?
SIA Airline Rugi MAS Rugi Lagi RM171 Juta Pada Suku Pertama 2012. Kakitangan MAS, Cuti Sukarela Untuk Anda Semua!!
Walaubagaimanapun, kami sempat membuat semakan berdasarkan laporan Yahoo Malaysia yang dipetik daripada Agensi menunjukkan memang benar apa yang dilaporkan oleh laporan The Star di mana Singapore Airline ada membuat menawarkan cuti tanpa gaji secara sukarela sekitar bulan MAC 2012 yang lalu. Tetapi…..

Ha….ada tetapinya, bezanya di sini :

Singapore Airline menawarkan cuti sukarela tanpa gaji kepada kakitangan Singapore Airline (SIA) disebabkan keuntungan yang diperolehi SIA telah mula menurun dek kerana mengambil kira faktor beberapa faktor termasuklah jumlah bilangan penumpang yang mula menampakkan kadar penurunan dan pemintaan kargo dari Eropah dan tidak lupa juga kenaikan kos bahan api.

Kenaikan kos bahan api memberikan kesan kepada Singapore? Semestinya…kerana Singapore tiada minyak, mereka (Singapore) terpaksa import minyak. Malaysia? Malaysia ada minyak, Malaysia negara pengeksport minyak. Itulah antara sebabnya Singapore mula mencatatkan pengurangan keuntungan sehingga memaksa mereka menawarkan cuti sukarela kepada kakitangannya.
SIA Airline  MAS Rugi Lagi RM171 Juta Pada Suku Pertama 2012. Kakitangan MAS, Cuti Sukarela Untuk Anda Semua!!
Sebelum ini kami pernah mengeluarkan laporan berita mengenai Proton bertajuk “Chedet : Kerajaan Perlu Bantu & Lindungi Proton Secara Berterusan!! Kos Menghasilkan Model Baru Telah Meningkat!” untuk tujuan menegur dengan harapan mahu melihat Proton yang ditatang bagai minyak yang penuh oleh kerajaan selama ini untuk bangkit,  begitu juga saranan yang kami lontarkan sama kepada pihak MAS. Jangan libatkan dan benarkan orang politik yang berkepentingan mengacau perjalanan perniagaan dan operasi anda.

Berikan ruang dan peluang kepada golongan yang bermahiran dalam industri penerbangan menentukan apa yang terbaik kepada MAS selama ini. Jikalau kakitangan MAS dipelawa untuk “berkorban” dengan cara bercuti tanpa gaji secara sukarela di atas kerugian yang dialami oleh MAS selama ini, mengapa tidak kelompok atasan MAS juga mengambil tindakan secara sukarela mengurangkan gaji setiap seorang ? Adakah mahu “cuci tangan” dan meletakkan beban sepenuhnya kepada kelompok bawahan sahaja?

0 comments: