Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Friday, May 4, 2012

UGUT PELAJAR LUAR NEGARA!!! Tindakan Malaysia memalukan , dikutuk dunia

Sarawak Report telah mendapat salinan-salinan email ugutan yang telah dikirimkan oleh seorang pegawai dari Jabatan Pengajian Tinggi Malaysia di Washington kepada semua pelajar Malaysia yang menerima geran-geran pengajian di Amerika Syarikat.

Email itu yang ditulis dan ditujukan kepada para pelajar bahawa jika mereka “bersemangat” menyertai perhimpunan-perhimpunan Bersih esok bagi menuntut pilihanraya Bebas dan Adil maka mereka akan menerima “padahnya” dan berkemungkinan akan dilucutkan bantuan biasiswa pengajian mereka.Email itu mencerminkan banyak ugutan secara lisan sebagai mana yang telah dihamburkan sejak beberapa hari yang lalu terhadap para pelajar Malaysia termasuk mereka yang menuntut di UK.

Kini ramai di kalangan pelajar Malaysia memilih untuk membeli topeng muka, agar mereka dapat menyertai perhimpunan aman itu tanpa dapat dikenali oleh berpuluh-puluh orang pegawai dari Cawangan Khas Malaysia yang dijangka akan memantau dan mengambil gambar semasa perhimpunan itu nanti. Sementara pelajar-pelajar yang lain pula masih merasa takut menyertai perhimpunan itu.

Taktik itu, yang digunakan untuk menyerang asasi kebebasan manusia di negara-negara tempat pelajar-pelajar Malaysia menuntut telah mencetuskan provokasi di kalangan ahli akademik dan orang-orang politik di Britain dan juga di Amerika Syarikat. Pada hari ini, MP Tom Greatrex, seorang ahli Kumpulan All-Party Parliamentary ke atas Malaysia, berkata:

“Cubaan Malaysia untuk mengugut para pelajarnya secara terang-terang tidak dapat diterima akal.

Hak untuk mengadakan dan menyertai bantahan secara aman merupakan asas dalam mana-mana sistem demokrasi, begitu juga pilihanraya yang bebas dan adil, dan mereka tidak seharusnya diugut sedemikian rupa dan cara.

William Hague seharusnya bertindak segera bagi pihak kerajaan Malaysia bagi mempastikan bahawa ugutan terhadap para pelajarnya dihentikan.” Jenayah Mengugut di ‘Bumi Kebebasan’!

Email yang bernada keras dan kasar, yang ditujukan kepada semua pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), telah dihantar pada hari Khamis 26hb April oleh seorang yang bernama Mohd Nazrol Marzuke, seorang penasihat pendidikan dan latihan dalam Jabatan Perkhidmatan Awam di Kedutaan Malaysia.

Dihantar dua hari menjelang perhimpunan Bersih, Mohd Nazrol Marzuke menjelaskan bahawa emailnya itu sebagai “peringatan bernasihat” untuk “mengingatkan dan mencergaskan semula para pelajar terhadap tanggungjawab-tanggungjawab mereka”. Namun, email itu langsung tidak menyentuh tentang hak kebebasan bersuara, yang dijamin oleh Perlembagaan negara tempat mereka menuntut, Amerika Syarikat.

Amaran rasmi itu turut disisipkan sesalinan Perjanjian Biasiswa Persekutuan untuk “perhatian” para penerima email itu dan bersempena ‘isu-isu semasa yang berkembang itu’ menuntut agar para pelajar “memberikan perhatian khusus” pada Perenggan 5.4 dan 5.5 yang berkaitan dengan pemberian yuran-yuran pengajian mereka.

Dengan nada emailnya yang amat serius Mohd Nazrol Marzuke menuntut:

“Sila berikan perhatian penuh pada Perengan 5.4 dan 5.5 dan fahami makna penuh klausa-klausa yang ditulis dalam huruf halus itu”.


Dia seterusnya menjelaskan bahawa klausa-klausa yang menghalang para pelajar untuk terlibat “secara langsung atau tidak dalam apa jua kegiatan yang difikirkan boleh menjejaskan nama baik kerajaan dan negara”.

Dan pengertian yang kurang jelas itu pula dihakimi oleh “Kerajaan” Malaysia sendiri! Siapa di dalam “Kerajaan” tidak pula dinyatakan secara spesifik. Namun, kata-kata yang kurang jelas mengenai tatakelakuan boleh menyebabkan para pelajar menjadi mangsa politik parti BN yang memerintah. Isi kandungan email itu seterusnya menyebut:

Sebarang siapa yang bertindak sebaliknya dan melanggari kandungan klausa itu, Kerajaan tidak akan teragak-agak menarikbalik dan menamatkan prosedur seperti yang terdapat dalam Perenggan 7.

Amaran rasmi itu cuba diakhiri dengan salam yang bernada mesra, sebagaimana yang cuba diucapkan oleh Mohd Nazrol Marzuke untuk kejayaan para pelajar dalam peperiksaan akhir semester mereka. Namun, dia kelihatan kekurangan bahasa yang lebih halus yang digunakannya untuk memperkuatkan peringatannya yang bernada ugutan itu.

Amaran yang bernada keras itu dilihat sebagai melanggari hak asasi para pelajar untuk mengemukakan pandangan dan pendapat mereka secara aman.

Pada hari ini, cawangan Kumpulan Hak Asasi Manusia Malaysia (SUARAM) di London telah membuat kenyataan bagi memberikan keyakinan pada para pelajar dan penunjuk perasaan yang telah diugut itu:

“SUARAM merayu pada pihak polis dan kerajaan untuk menghentikan sebarang bentuk ugutan ke atas sesiapa yang ingin menyuarakan hak-hak kebebasan. SUARAM menyeru pada kerajaan untuk melayan tuntutan-tuntutan Bersih 2.0 tanpa menafikan kebebasan mereka bersuara dan berhimpun. Jika Perdana Menteri Najib jujur dan ikhlas mendengar suara rakyatnya dan mempraktikkan laungan slogan “Rakyat Didahulukan”, maka beliau tidak seharusnya menyekat hak-hak dan kebebasan mereka.

Kami menyeru pada kerajaan, yang menjadi anggota Suruhanjaya Hak Asasi Manusia dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, untuk menghentikan sama sekali ugutan dan mengamalkan prinsip-prinsip hak-hak asasi manusia di dalam semua undang-undang dan dasarnya.

Sementara itu, pengelola Bersih 3.0, Ambiga Sreenevasan, yang baru-baru ini telah dianugerahkan gelaran Wanita Waja oleh Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hilary Clinton, telah mengutuskan mesej peribadinya sebagai tanda bersyukur pada kesepaduan rakyat Malaysia yang menyokong perhimpunannya di peringkat antarabangsa.

Adalah dipercayai bahawa lebih dari 70 buah perhimpunan akan dianjurkan di bandaraya-bandaraya di seluruh dunia – suatu perhimpunan yang cuba dihalang oleh BN dengan cara mengugut sesiapa yang akan menyertainya. Para penasihat undang-undang turut mencadangkan bahawa Kedutaan Malaysia mungkin telah bertindak melampaui status diplomatiknya dalam negara tempat ianya bernaung, dan ianya telah dilihat sebagai melakukan jenayah mengugut rakyatnya sendiri di mana mereka mencari mana-mana negara untuk menyuarakan hak-hak asasi mereka. Kenyataan-kenyataan menerusi email dari beberapa universiti di Amerika Syarikat di mana para pelajarnya yang terjejas dijangka akan dikeluarkan dalam sedikit masa lagi

Kedah.kini

0 comments: