Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Tuesday, June 14, 2011

Gaddafi masih sempat main catur

TRIPOLI 13 Jun - Televisyen kerajaan menyiarkan rakaman Muammar Gaddafi bermain catur dengan Presiden Persekutuan Catur Sedunia (FIDE), sementara pertempuran antara tentera pemimpin Libya itu dengan pemberontak berlarutan di banyak lokasi hari ini.

Imej yang disiarkan malam tadi menunjukkan permainan catur antara Gaddafi dengan Presiden FIDE, Kirsan Ilyumzhinov disaksikan oleh anak lelaki sulungnya, Muhammad.

Gaddafi sebelum ini kelihatan di televisyen menyambut kedatangan Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma ke Tripoli pada 30 Mei lalu.

Ilyumzhinov memberitahu agensi berita Rusia, Interfax, beliau bermain catur dengan Gaddafi dan Muhammad di Tripoli semalam.

"Pertemuan itu berlangsung kira-kira dua jam, dan kami bermain catur dengan Gaddafi," kata Ilyumzhinov yang melawat Tripoli dalam kedudukannya sebagai Presiden FIDE.

Katanya, Gaddafi berikrar beliau tidak akan meninggalkan Libya kerana negara ini adalah tanah airnya dan di bumi ini juga anak-anak dan cucunya terkorban.

Gaddafi juga tidak faham jawatan mana yang perlu dilepaskannya, kata Presiden FIDE itu.
"Saya bukan Perdana Menteri, bukan Presiden dan bukan Raja.

"Saya tidak memegang sebarang jawatan di Libya dan dengan itu tidak perlu melepaskan apa-apa jawatan," kata Gaddafi yang dipetik oleh Ilyumzhinov. - AFP

0 comments: