Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, June 18, 2011

Transformasi Najib : Masyarakat Cina digambarkan sebagai bermata sepet dan berhidung babi

Petaling Jaya: Sebuah buku kartun bertajuk ‘Transformasi Najib’ nukilan Akmar Hisham Mokhles merupakan bahan terbaru yang memperkecilkan masyarakat minoriti di Malaysia.

Penulis buku ialah bekas wartawan Utusan Malaysia dan setiausaha akhbar Perdana Menteri.

Kali ini masyarakat Cina menjadi sasaran. Watak anggota masyarakat Cina digambarkan sebagai bermata sepet dan berhidung babi.

“Watak Cina dalam buku ini sengaja digambarkan dengan hidung babi. Seseorang tidak sepatutnya sengaja melukis dengan sedemikian rupa sedangkan etnik lain di dalam buku karikatur ini tidak digambarkan sedemikian,” kata Helen Ang kepada FMT.

“Jika anda melihat bahan propaganda berbahasa Melayu dalam Internet, anda akan melihat gambaran masyarakat Cina yang berbaur perkauman ini,” tambah Helen yang juga seorang bekas wartawan yang berpengalaman.

Menurutnya, buku kartun ‘Transformasi Najib’ diedarkan kepada semua peserta yang menghadiri Persidangan Pemblog Malaysia – Rantau Asean pertama dalam bulan April tahun ini.

Buku setebal 109 halaman terbitan Qalif Umar Creative ini mengisahkan kisah hidup Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan pembaharuan sosio-ekonomi dan politik yang diperkenalkan di bawah pentadbirannya.

Buku terbitan Qalif Umar Creative telah pun dicetak empat kali.

Carian di dalam Internet menunjukkan Akmar merupakan bekas wartawan Utusan Malaysia yang kini bertugas sebagai setiausaha akhbar Najib.

Sementara itu, Helen turut mendakwa bahawa usaha memperkecilkan kaum minoriti ini bukan kes terasing.

“Ia merupakan sebahagian dari trend yang lebih besar,” katanya sambil merujuk kepada kes Ahli Dewan Undangan Negeri Sekinchan Ng

Suee Lim, yang digambarkan dengan hidung babi dalam laman blog pro-Umno, Sungai Rapat Online dan juga Namewee yang turut digambarkan dengan hidung babi oleh Perkasa tidak lama dahulu.

“Trend tersebut membimbangkan saya kerana ia merupakan satu percubaan untuk mendoktrinasi anak muda bahawa kaum minoriti hodoh dan orang asing, seperti mana yang dimuatkan dalam novel kontroversi Interlok edisi murid,” katanya ketika ditanya mengapa perkara baru ini diketengahkan kepada media.

FMT cuba menghubungi Akmar beberapa kali melalui telefon tetapi beliau gagal dihubungi. -FMT

0 comments: