Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, June 20, 2011

Pelancaran BERSIH 2.0 : Perhimpunan Tetap Diadakan, Jangan Takut

Gambar: Sasterawan Negara, Datuk A.Samad Said turut hadir di majlis pelancaran BERSIH 2.0 malam tadi.

Bersih 2.0 Berdiri Sendiri Dengan Dokongan Rakyat

Bersih 2.0 tidak didukung atau dimonopoli oleh mana-mana bangsa atau kaum tertentu dalam menentukan agendanya demi memberi nafas pada pergerakan itu.

Sebaliknya pada pelancaran Bersih 2.0 malam ini bukan sahaja dapat dilihat melalui sokongan dan perancangan tidak berbelah bagi dari pelbagai Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang teguh dalam memperjuangkan pilihan raya yang bersih dan adil di bawah kepimpinan Pengerusinya Datuk Ambiga Sreenevasan.

Malah kedatangan lebih 30 NGO yang menyokong gerakan ini semasa pelancaran malam ini jelas memperlihatkan kepelbagaian dan kesatuan harimoni gerakan ini.

Hampir 2500 hadirin terharu mendengar ucapan ringkas Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said yang memberi analogi 'Pesta Teh Boston' pada 1773 yang membawa kepada kemerdekaan Amerika Syarikat.

Menurut beliau, ucapan Samuel Adams yang membawa peristiwa tersebut bahawa kejayaan sesuatu perkara tidak bergantung kepada jumlah besar sesuatu organisasi sebaliknya idea yang membakar semangat orang lain.

"200 tahun lalu, tokoh Amerika Samuel Adams dan kelompok kecil telah menumpahkan teh di pelabuhan Boston. Samuel berkata, ia tidak memerlukan majoriti untuk berjaya, tetapi minoriti yang bekerja terus dan tanpa penat untuk menyalakan unggun semanga.

"Kita nyalakan unggun api itu malam ini," tegas beliau disambut dengan laungan semangat para hadirin.


Pemimpin Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin pula dengan tegas menyatakan Bersih 2.0 akan terus berjalan walaupun mendapat tekanan pelbagai pihak.

"Bukit Aman kata nak tangkap dulu. Kita takut atau tidak? Bersih tidak boleh dihalang, kita akan tetap turun," katanya yang mempunyai pengaruh tinggi di kalangan belia.

Wakil NGO Lawyers For Liberty Fadiah Nadwa Fikri pula menyatakan LFL akan membantu dalam perkara yang melibatkan perguaman dalam himpunan raksaksa ini.

"LFL menyokong penuh perhimpunan Bersih 2.0 supaya ia telus dan adil dan kami akan turut bersama turun pada 9 Julai nanti," tegas beliau.

NGO lain yang tegas memberi sokongan dan berjanji akan mengikuti himpunan ini ialah Aliran Kesedaran Rakyat (ALIRAN) All-Women’s Action Society (AWAM) Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Centre for Independent Journalism (CIJ) Civil Rights Committee, KLSCAH Community Action Network Democratic Action Party ERA Consumer Malaysia (ERACON) Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS) Group of Concerned Citizens (GCC) Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) Labour Resource Centre (LRC) Malaysia Youth & Student Democratic Movement (DEMA) Malaysian Trade Union Congress Malaysian Voters Union (MALVU) National Human Rights Society (HAKAM) Pusat Komunikasi Masyarakat (KOMAS) Research for Social Advancement (REFSA) Save Ourselves (SOS Penang) Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)dan pelbagai lagi.

Dijangkakan lebih ramai lagi yang akan menyertai perhimpunan ini sekali gus mampu mengumpulkan lebih 50 ribu orang jika sokongan NGO ini dimeteraikan.

0 comments: