Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Wednesday, June 1, 2011

IAEA: Gebeng bukan 100% bebas radiasi

NONEPanel Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) yang menyemak cadangan penubuhan pusat memproses nadir bumi kontroversial Lynas di Gebeng, Kuantan mengakui bahawa sisa yang bakal dihasilkan tidak akan mencapai 100 peratus bebas radiasi.

Berdasarkan nota Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) yang dibuat semasa pembentangan semalam, seorang ahli panel berkata kemungkinannya adalah terlalu kecil bagi mencapai thorium atau uranium sifar - kedua-dua bahan radioaktif - selepas nadir bumi diproses.

Ini merujuk kepada soalan oleh perwakilan MMA berhubung dakwaan Lynas bahawa gipsum yang kaya dengan magnesium dan sintetik gipsum yang dinyah sulfur selepas diproses akan mempunyai thorium atau uranium sifar.

Menjawap satu lagi soalan oleh MMA, seorang ahli panel berkata adalah mustahil bagi memastikan kandungan radioaktif kedua-dua elemen itu akan dineutralkan 100 peratus.

NONE"Terdapat proses untuk mengurangkan kandungan radioaktif - kami berharap mencapai kecekapan 99 peratus tetapi mustahil bagi mencapai 100 peratus,” kata ahli panel itu mengikut laporan MMA.

Semasa mesyuarat tertutup itu, perwakilan MMA juga membuktikan bahawa pelbagai kajian menunjukkan pusat pemproses nadir bumi di China, Amerika Syarikat dan Malaysia mempunyai kesan negatif terhdap alam sekitar.

0 comments: