Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, March 14, 2011

Pakar Ramal Tragedi Letupan Fukushima Ulangi Bencana Chernobyl

Washington: Pakar nuklear Amerika Syarikat memberi amaran tindakan mengepam air laut untuk menyejukkan reaktor nuklear Jepun yang rosak dilanda gempa bumi adalah satu 'tindakan terdesak' yang boleh membayangkan satu bencana seperti Chernobyl.

Beberapa pakar dalam satu sidang media meramalkan tanpa mengira kesan krisis reaktor nombor 1 di loji nuklear Fukushima, 240 kilometer di utara Tokyo yang rosak, kemalangan terbabit sudah pun dengan serius menjejaskan kebangkitan industri jana kuasa nuklear.

“Situasi itu menjadi terlalu terdesak apabila mereka dilihat tidak mempunyai keupayaan untuk menggunakan air tawar atau air biasa untuk menyejukkan reaktor dan menstabilkannya dan kini dalam satu tindakan terdesak untuk menyelesaikannya menggunakan air laut,” kata Robert Alvarez, dari Institut Kajian Dasar.

“Saya menyifatkan langkah ini sebagai satu ‘Hail Mary’ (terdesak),” kata Alvarez menggunakan slanga bola sepak Amerika Syarikat dalam usaha terakhir untuk memenangi perlawanan ketika masa sudah berakhir.

Gempa bumi magnitud 8.9 melanda Jepun Jumaat lalu menimbulkan kecemasan pada loji terbabit yang meletup kelmarin sehingga memaksa perpindahan di kawasan sekitar.

Pekerja cuba menggunakan air laut untuk menyejukkan reaktor dalam usaha untuk menghalang bencana radioaktif selepas gempa merosakkan sistem penyejukan loji terbabit.

Apa yang berlaku di loji itu ialah keseluruhan sistem penyejukan terhenti ditambahkan dengan kegagalan kuasa di mana dalam kes ini membabitkan generator diesel.

“Kegagalan sistem berkenaan adalah sesuatu yang tidak dijangka berlaku tetapi tetap dibimbangi sejak berdekad lalu,” kata Ken Bergeron, seorang ahli fizik yang terbabit dalam simulasi kemalangan reaktor nuklear.

Reaktor terbabit sudah ditutup tetapi kebimbangan tetap wujud batang bahan bakarnya akan panas dan mencair seterusnya menyebabkan kebocoran radioaktif di udara yang mungkin merebak ke kawasan lebih besar.

Jika ia mencair melalui reaktor, Bergeron memberi amaran ia boleh mengalir ke lantai bangunan yang tercemar itu. Jika ia berlaku strukturnya mungkin akan terjejas, kata pakar.

“Pencemaran bangunan di loji ini adalah lebih kuat berbanding di Chernobyl tetapi lebih kurang berbanding di Three Mile Island, jadi hanya masa akan
menentukan,” katanya. – AFP

0 comments: