Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Saturday, March 12, 2011

Gadget Apple iPad


slideshow

Pasti ramai diantara anda yang sudah mengetahui tentang kewujudan iPad, sebuah peranti mini keluaran syarikat Apple.

iPad merupakan sebuah peranti atau komputer tablet yang berukuran 9.7 inci persegi, mempunyai fungsi “touch screen” pada layar paparannya.

iPad boleh dikatakan mirip sebuah mini laptop, yang boleh mendukung fungsi multimedia, internet dan games.

iPad memiliki berat sekitar 600 gram sahaja, mempunyai fungsi-fungsi yang sama seperti netbook iaitu wifi dan Bluetooth serta menggunakan Safari sebagai sistem operasinya.

iPad menggunakan sistem processor buatan Apple A41 GHz. Baterinya boleh menjangkau sehingga 10 jam untuk penggunaan aktif dan mampu bertahan selama sebulan jika hanya menggunakan fungsi standby.

iPad dilengkapi dengan applikasi iTunes yang membolehkan penggunanya memuat-turun lagu dan video serta berkongsi data dengan iPod. iPad juga disertai dengan aplikasi iBook yang membolehkannya membaca dan memuat-turun ebook dalam format PDF.

Apakah kegunaan iPad?

Antara aplikasi yang dimiliki iPad ialah seperti berikut :-

Calendar – Kalendar yang menangani fungsi-fungsi asas sebuah organizer. Ini termasuk melihat tarikh, mengurus temujanji sehingga kepada melihat agenda aktiviti-aktiviti yang telah dirancang.
Contact – Di sini semua data rakan dan keluarga boleh disimpan. Tampilannya yang seperti buku juga membuat aplikasi ini cantik pada pandangan mata.
Maps – Aplikasi untuk mengakses Google Maps seperti pada iPhone. Layar yang lebih lebar membuatkan paparan peta lebih luas.
Notes – Aplikasi ini digunakan untuk membuat catatan-catatan kecil. Jika pada iPhone aplikasi ini lebih mirip Post It, pada iPad aplikasi ini bagai memiliki sebuah block note kecil.
Video – Menonton video pada iPad tidak dilakukan lewat aplikasi iPod. Video menjadi aplikasi khusus untuk menyaksikan video yang disinkronisasi dari iTunes.
YouTube – Memang, browser Safari pada iPad tidak mendukung Flash. Tetapi setidaknya untuk menonton video YouTube, Apple telah menyediakan aplikasi tersendiri.
iTunes – Aplikasi ini digunakan untuk mengakses database iTunes, untuk membeli lagu-lagu diinternet.
App Store – Aplikasi ini digunakan untuk membeli aplikasi di App Store.
Settings – Sesuai dengan namanya, ini adalah aplikasi untuk melihat pengaturan pada iPad. Termasuk pengaturan pada berbagai aplikasi yang ada.
Safari – Browser bawaan dari Apple untuk mengakses laman web internet.
Mail – Aplikasi client email bawaan pada iPad. Beberapa layanan email gratisan bisa langsung ditarik dari sini, misalnya Yahoo! atau Gmail.
Photos – Aplikasi untuk melihat foto di dalam iPad.
iPod – Memutar muzik pada iPad boleh dilakukan menggunakan aplikasi ini. Setelah muzik dimainkan, pengguna boleh beralih ke aplikasi lain dengan muzik tetap dimainkan.

Namun begitu, masih banyak kekurangan yang terdapat pada iPad iaitu seperti:-

• bentuk yang dianggap terlalu besar
• tidak mendukung aplikasi 3G dan Flash
• applikasi yang hanya boleh dibeli di AppStore
• tidak boleh menjalankan aplikasi secara bersamaan (multi tasking)
• tidak memiliki port USB
• tidak memiliki slot SD
• kapasiti penyimpanan (memory) yang terbatas
• tidak ada fungsi camera

iPad bukanlah sebuah alat yang kompleks seperti komputer dan ia juga tidak simple seperti iPhone.

Steve Jobs, co-founder dan ketua pegawai eksekutif Apple dipetik sebagai berkata, “iPad bukan sebuah komputer tablet biasa tetapi merupakan sebuah peranti yang serba boleh. iPad jauh lebih menyenangkan berbanding laptop dan jauh lebih pintar dari smartphone.”

..

0 comments: