Wajib sokong Morsi - Dr Yusuf al-Qaradawi HOME

Monday, March 21, 2011

Sistem Penyejukan Loji Nuklear Fukushima Kembali Pulih - Ongkili

Fukushima Nuke power
Fukushima Nuke power diagrahm: Two plants in Fukushima is set to release pressure, however it involve the release of steam that would likely include radioactive materials.

KUALA LUMPUR: Keadaan terkini di Loji Nuklear Fukushima Daiichi di Jepun semakin positif sejak malam tadi apabila sistem penyejukan di Unit 5 dan 6 telah kembali pulih dan suhu kembali normal, menurut Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Beliau berkata sehingga pukul 3 petang tadi, proses penyejukan di unit 1, 2 dan 3 masih diteruskan dengan mengepam air laut manakala bagi unit 4, semburan air ke dalam kolam simpanan masih diteruskan.

"Selain itu, usaha mengembalikan bekalan elektrik di unit-unit berkenaan masih diteruskan dan tahap amaran radiasi dari loji masih berada di tahap serius," katanya dalam satu kenyataan, pada Isnin.

Beliau berkata bacaan kadar radiasi di bandar-bandar utama Jepun menunjukkan kadar bacaan yang lebih rendah dan tidak membahayakan manusia.

Sementara itu, pemantauan terhadap barang makanan di negara matahari terbit itu menunjukkan kehadiran bahan radioaktif Iodin-131 di dalam susu, sayur bayam dan daun bawang dan ia melebihi tahap yang dibenarkan oleh kerajaan Jepun, katanya.

"Pihak berkuasa Jepun sudah pun mengeluarkan larangan eksport kepada makanan-makanan ini," katanya.

Beliau berkata bahan cemar radioaktif yang terlepas dari Loji Nuklear Fukushima juga bergerak ke arah Timur Laut sejak semalam hingga hari ini.

"Ia kemudiannya akan bergerak ke arah barat daya sehingga Rabu ini pergerakannya hanya di sekitar negara Jepun dan tidak akan sampai ke Malaysia," katanya.

Menurutnya, pihak kementerian akan terus memantau perkembangan loji nuklear itu di Jepun setiap hari melalui Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB), Agensi Nuklear Malaysia dan Jabatan Meteorologi Malaysia. -BERNAMA

(Reuters) - Power cables have now been connected to all six nuclear reactors at Japan's tsunami-damaged Fukushima Daiichi power plant, operator Tokyo Electric Power said on Monday.

The last two reactors to be hooked up to power from the main grid on Monday were reactors No.3 and No.4, the two most badly damaged units, company officials told a briefing.

The company, though, is checking for damage to the plant's reactor cooling systems and other plant machinery before attempting to power them up. It is operating equipment using grid power at reactor No.5 only, one of the least damaged reactors, the officials said. (Reporting by Mark Bendeich)

0 comments: